10 top tips om een professioneel visitekaartje te ontwerpen

20 mei 2015
Bert

Een goed ontworpen visitekaartje kan de nodige legitimiteit aan je bedrijf geven en het kan er ook voor zorgen dat je tot onverwachte maar uitstekende verkoopresultaten komt. Kijk zeker naar onze top tips naar hoe je een blijvende positieve indruk op je mogelijke klanten kunt nalaten.

Ook al werken we steeds meer in bedrijven en omgevingen waarin minder actief gebruikt wordt van dure reclametechnieken, toch blijft het klassieke, bescheiden visitekaartje nog altijd een belangrijk instrument om zaken mee te kunnen doen.

1846-5

Wanneer je geen visitekaartjes hebt die je naar hartenlust kan uitdelen aan mogelijke klanten die aan prospectie doen of aan je medewerkers, dan mis je een belangrijke mogelijkheid op het vlak van marketing.
Niet alle kaartjes worden op dezelfde manier gemaakt. We leven intussen in een wereld waar het gemiddelde kleine bedrijfje zijn eigen kaartjes kan ontwerpen en ze ook bestellen bij goed aangeschreven online bedrijven, dit voor minder dan € 20. Deze kaartjes zijn vaak van minderwaardige kwaliteit en een licht papier, en ze maken doorgaans gebruik van standaard clipart om je bedrijf onder de de aandacht te brengen, wat helaas vaak het omgekeerde effect heeft.

Wat we hier eigenlijk willen zeggen is dat er heel wat slecht ontworpen visitekaartjes de ronde doen 🙂

Dit biedt tezelfdertijd een uitdaging als een opportuniteit. De uitdaging bestaat er in om net dat ontwerp te maken dat er geweldig uitziet en dat je helpt om jezelf van de anderen te onderscheiden. Wanneer je er kan voor zorgen dat je visitekaartje erg tactiel is en goed aanvoelt in de hand, dan ben je zeker al een flink eind op de goede weg.

Wanneer je een efficiënt kaartje kan creëren kan je erin slagen om je zaak uit te tillen boven die van je concurrenten nog voor de potentiële klant zelfs maar een blik op je website geworpen heeft!
Met deze wetenschap in het achterhoofd is het nuttig om eens te kijken naar deze top tien van onze tips in verband met het ontwerpen van een efficiënt en innovatief zakelijk visitekaartje.

1. Basisprincipes van een  goed ontwerp

1846-10

Het kan misschien voor de hand liggend lijken, maar het is zeker nuttig om er aan te denken dat een visitekaartje gebruik maakt van de algemeen geldende principes van een gedrukt product. Dit betekent dat alle basisprincipes in verband met op papier gebaseerde ontwerpen ook van toepassing zijn professionele visitekaartjes. We zetten deze nog even op een rijtje:

  • blijf met al je kopij, dus tekst en beeld, minstens 5 mm van de rand van het ontwerp.
  • maak gebruik van tenminste 300 dpi om te kunnen komen tot een goed leesbare reproductie van je ontwerp
  • respecteer de minimum grootte van je lettertype om te komen tot een voldoende comfortabele leesbaarheid
  • maak je ontwerp steeds in CMYK tenzij je exclusief gebruik maakt van zogenaamde spot colours

Heel wat ontwerpers vinden het nuttig om gebruik te maken van een zogenaamde ‘grid’ om hun visitekaartjes te ontwerpen. Dit kan je namelijk helpen om de juiste hiërarchie te breken in de informatie die je met kaartje wil bieden en er eveneens voor te zorgen dat de uitlijning van het ontwerp perfect is.

2. Wees creatief binnen de beperkingen

1846-6

designed by viewers-like-you.com

Er zijn een aantal standaard afmetingen voorgeschreven voor visitekaartjes, afhankelijk van in welke specifieke regio je je in de wereld bevindt. Een van de vaak voorkomende voorbeelden is het formaat 55 × 85 mm, al zal je op internet heel wat andere afmetingen kunnen terugvinden.

Ook al is het canvas van het formaat waarin je moet werken klein, toch kan je nog creatief met de ruimte omgaan. Begin met het overwegen van welke sleutelinformatie je zeker aan je ontwerp wil toevoegen. Dit zal doorgaans een naam, en telefoonnummer en een e-mailadres zijn, en werk de rest van je ontwerp uit rond deze essentiële informatie met zin voor de nodige creativiteit.

3. Vermijd de vaak voorkomende valkuilen

Er zijn een aantal vaak voorkomende valkuilen bij het creëren van een professioneel visitekaartje waarvan je je als ontwerper zeker bewust zijn. Het eerste waar je moet aan denken, indien je ze zelf wilt printen,  is dat je er voor zorgt voor de marge die door je printer wordt vooropgesteld ook respecteert.

Dit is doorgaans 3 mm, maar het kan ook 5 minuten zijn, dus kijk dit zeker eerst naar. Het is eveneens van belang om te vermijden dat je een kader trekt rondom je volledige kaartje. Wanneer het kaartje niet perfect is uitgesneden zal dit er toe leiden dat het lijkt alsof je kaartje niet goed uitgelijnd is.

4. Maak gebruik van speciale afwerkingen

1846-8

Een voorbeeld kan zijn een afdekkende laag met UV om de specifieke posities te onderlijnen op de achterkant van een visitekaartje voor een gitaarleraar.

Een belangrijke manier om aan je professioneel visitekaartje extra impact toe te voegen en om er toe bij te dragen dat het zich van de rest onderscheidt, is om gebruik te maken van een speciale afwerking. Speciale afwerkingen kunnen onder meer een laag zijn die vuil afstoot, spot UV en metallische inkten, maar dit kan natuurlijk een significante bijkomende kost betekenen.

Anderzijds zorgen deze specifieke afwerkingen van je visitekaartje er natuurlijk wel voor dat je kaartje meer tactiel is, en bovendien ook visueel indrukwekkend. Dit zal er zeker toe bijdragen dat een potentiële klant zich je kaartje nadien veel langer zal herinneren en hopelijk beroep op je zal doen wanneer hij nood denkt te hebben aan je producten of je diensten.

5. Uitsnijdingen & vormen

1846-9

Gebruik maken van specifieke uitsnijdingen in de visitekaartje kan bepaald grappig zijn en ook memorabel.
Een opmerkelijke en bijblijvende manier om ervoor te zorgen dat je kaartje uniek is, bestaat er in gebruik te maken van speciale uitsnijmethodes om een aantal elementen uit het papier te verwijderen en zo ‘gaten’ na te laten.

Je kan ook gebruik maken van manieren om de vorm van je kaart te veranderen, bijvoorbeeld door de hoeken te gaan afronden, of je kan bepaalde vormen met het midden van het kaartje laten wegsnijden.
Technieken om de vorm van je kaartje te veranderen kosten de eerste keer extra geld, maar gelukkig zijn er steeds meer printers op de markt voorhanden die zelf lasergestuurde snij-opties bieden dit ook bij de klassieke printers mogelijk maken om dit op een voor de klant economische manier te doen. Wanneer je even rondkijkt, vind je op het web zeker een aantal verbazingwekkend creatieve voorbeelden.

Wanneer je deze ook nog combineert met technieken van kreuken en rimpelen, kan je gebruik maken van de processen om architecturale accenten aan het ontwerp van je visitekaartje toe te voegen. En vergeet ook niet dat ‘letterpress’ hierbij nog steeds een interessante optie kan zijn.

6. Ongewone materialen

1846

De meeste professionele visitekaartjes worden op specifiek voor kaartjes geschikt papier gedrukt. Dit is de meest kostenbesparende optie om je kaartjes afdrukken. Maar wanneer je bereid bent om wat meer creatief aan de slag te gaan, kan je ook gaan drukken op allerlei soorten van verschillende materialen zoals transparante plastiek, metalen, hout en zelfs leisteen.

Nog een voorbeeldje tussendoor: snoepjes voor honden die eveneens gebruikt werden als materiaal voor visitekaartjes. Op die manier kunnen deze gadgets op hetzelfde moment een dubbel doel bereiken.

1846-3

Houd steeds voor ogen dat je kaartjes gemakkelijk meeneembaar moeten zijn, en dat je ze eveneens gemakkelijk moet kunnen opbergen in een zak of een koffertje. Dit wil niet zeggen dat je niet creatief kan zijn met je keuze van papier en dat je er kan in slagen duidelijk uit te steken voor de klassieke visitekaartjes van je concurrenten.

7. Nuttig maken

1846-4

We beginnen opnieuw met een voorbeeld, namelijk dat van een zakelijk visitekaartje dat je kan omvormen in een handig soort stoeltje waarop je je telefoon rechtop je bureau kan plaatsen.

Een van de problemen die kunnen optreden in verband met papier is dat dit materiaal letterlijk overal om je heen aanwezig is. Mensen staan dan ook op verschillende manieren tegenover dit materiaal. Sommigen houden werkelijk elk stukje papier dat ze krijgen of in ontvangst nemen nauwlettend bij uit angst te verliezen, maar anderen springen er heel wat roekelozer mee om en gaan het bij de eerste de beste gelegenheid recycleren.

Om te vermijden dat je visitekaartje snel verloren gaat, moet je er voor zorgen dat het er anders uitziet dan gewoon maar weer het zoveelste kaartje met daarop een telefoonnummer en een website.

Nog een voorbeeldje van een erg opmerkelijk ontwerp voor een professioneel visitekaartje tussendoor: een kaartje dat een zaadje bevat dat gaat ontkiemen wanneer je het een aantal dagen in water laten weken.

1846-1 1846-2

Een aantal van de meest opmerkelijke ontwerpen voor een professioneel visitekaartje zijn deze die niet alleen zorgen voor een bepaalde opmerkelijke vorm, maar die ook een specifieke functie incorporeren.

Praktische voorbeelden hiervan zijn onder meer visitekaartjes die dienst kunnen doen als een houder voor haarclips of paperclips, of die zoals hierboven al aanhaalden eveneens geschikt zijn als een soort van miniatuur stoeltje voor je mobiele telefoon.

8. Origineel ontwerp

1846-11

Wanneer je in een creatieve bui bent, kan je misschien zelf het ontwerp voor je professionele visitekaartjes maken. Er zijn heel wat zogenaamde ‘letterpress’ kits tegen een aantrekkelijke prijs op eBay te verkrijgen en waarom zou je hier dan ook niet je voordeel mee doen.

Op deze manier kan je gebruik maken van gelijk welk papiersoort om je eigen originele professionele visitekaartje met het nodige gemak zelf te gaan ontwerpen. Dit is een tijdbesparende en bovendien ook nog eens erg bevredigende manier om jezelf en je bedrijf uit te drukken in een origineel visitekaartje.

9. Origineel recycleren van je oude kaartjes

Oude zakelijke visitekaartjes, postkaarten of zelfs reeds gebruikt verpakkingsmateriaal kunnen eveneens een nuttig en bruikbaar materiaal zijn om professionele kaartjes mee te ontwerpen. Je kan ze opnieuw gaan gebruiken en zo een nieuw leven geven in de vorm van een origineel visitekaartje voor je bedrijf of je dienst.

Recycleren is bovendien ook nog goed voor het milieu, en het geeft je een opwindend origineel materiaal waardoor je op een nieuwe en creatieve manier toch tot een verrassend resultaat kunt komen. Neem de proef op de som en ga even op zoek op het web. Je vindt er zeker tal van plastische voorbeelden die je zeker zullen stimuleren om je creatieve sappen vrijuit te laten stromen.

Dit kan een gemakkelijk proces zijn in de vorm van het laten drukken van zelfklevers, maar evengoed iets complex zoals het gebruik maken van illustraties met de hand over elk oud visitekaartje om zo tot een nieuw resultaat te komen dat eenieder met verstomming zal doen slaan.

10. Dubbelcheck je werk

1846-12

Deze tip is in feite van toepassing op gelijk welke printopdracht je geeft, maar het kan nooit kwaad en het is zelfs cruciaal om ze nog eens expliciet te gaan herhalen. Wanneer je je werk doorstuurt naar de drukker, moet je zeker van zijn dat je elk detail van je ontwerp, met inbegrip van de gewenste papiersoort, checkt en nog eens extra dubbel checkt.

Er is namelijk niets ergers om je kaartjes waaraan je zo hard gewerkt hebt van de drukker te krijgen en dan op pijnlijke wijze te moeten vaststellen dat je bijvoorbeeld een letter bent vergeten in je e-mailadres of in de naam van je bedrijf.

Het motto dat je hierbij steeds voor ogen houden is even simpel, voor de hand liggend als efficiënt, namelijk:

check tweemaal, en je moet maar eenmaal drukken!

Je kaartjes opnieuw laten afdrukken omdat je een stomme fout hebt gemaakt is een vergissing die je zal blijven achtervolgen en die bovendien ook slecht voor je portemonnee is en dat willen we natuurlijk ten allen koste vermijden.

No comments

You must be logged in to post a comment.