Het belang van het gebruik van kleuren in marketing

8 mei 2015
Bert

Al van sinds de tijd dat we werden geboren  heeft kleur een belangrijke invloed op ons, en dat blijft zo doorheen de rest van ons leven. In de wereld van de advertenties staan pastelkleuren zoals groen, blauw en geel synoniem voor baby’s. Als je er eens nader op in gaat, heb je al ooit een design in verband met baby’s gezien waarin deze kleuren niet aanwezig zijn?

Je zal al hard moeten zoeken en nadenken om er eentje te vinden. Naarmate we ouder worden leren we dat meisjes van rozen houden en jongens dan weer van blauw. Waarom is dat het geval? Simpelweg omdat de maatschappij dit zo zegt, en ook adverteerders blijven ons dit als de enige echte waarheid verkopen.

1864

Later leren we dan weer dat rood en zwart dominante kleuren zijn, daar waar wit en al zijn schakeringen minder agressief aanvoelt. Of we dit nu beseffen of niet, kleur definieert zowat alles in ons leven.

De gemiddelde consument is er zich wellicht niet van op de hoogte hoe belangrijk kleur is wanneer hij kijkt naar een publiciteit op televisie, een website, een pagina op de sociale media, gedrukt ontwerp en ga zo maar verder. Maar de professionelen achter de schermen beseffen maar al te goed hoe belangrijk en alomvattend de rol is van kleuren bij het voeren van publiciteit.

Er schuilt zelfs een ware wetenschap achter het gebruik van kleur en de professionelen zijn zich bewust van het belang ervan om mensen te helpen om zich met een merk te vereenzelvigen. Hieronder hebben we een aantal andere redenen verzameld waarom kleur zo belangrijk is bij marketing en bij het bekendmaken van je producten, je bedrijf en je diensten.

Communicatie

Kleur is een erg belangrijke manier om op een niet verbale wijze iets te kunnen communiceren. Mensen lopen de hele dag rond te kijken naar kleuren die verschillende gevoelens weten op te roepen zonder dat ze zich dit beseffen. Heb je bijvoorbeeld al ooit gemerkt dat gewoon maar het zien van de kleur rood je de neiging heeft om je kwaad of opgewonden te voelen?

En wat denk je van licht blauw of groen? Deze kleuren hebben dan weer eerder het omgekeerde effect. Heb je al ooit in het kabinet van de dokter gezeten en je afgevraagd hoe het kwam waarom je je daar zo rustig voelde? Waarschijnlijk omdat dokters weten dat het creëren van een omgeving met rustgevende kleuren hun patiënten zal helpen kalm te blijven in een nochtans vaak minder comfortabele situatie.
Ditzelfde concept wordt toegepast in de marketing. De gouden bogen van McDonald’s staan daar niet zomaar toevallig. Uren en uren, misschien zelfs dagen en weken studies en research gingen vooraf aan de creatie van een heldere gele M die de merknaam van het bedrijf moest representeren.

1864-1

Kleur brengt emotie teweeg en kan op die manier ook leiden tot aankopen. Het heeft invloed op onze stemming, onze emoties en op wat ons aantrekt. Het is dan ook van ongelooflijk groot belang om te kiezen voor de juiste kleuren in combinatie met het type van advertentie dat je wil maken. De kleuren die je uitkiest voor je merk en voor je advertentiecampagnes kunnen het verschil maken tussen een consument die bij jou komt kopen, of die dat bij een van je concurrenten gaat doen. Inderdaad, het is echt zo belangrijk!

Het verhogen van de herkenbaarheid van je merk

We gaan nog maar eens terug naar die gouden bogen van McDonald’s. Dit merk wordt intussen met de vingers in de neusgaten herkend door miljoenen, misschien miljarden consumenten over heel de wereld en dit al decennialang. Hoe komt dat toch? Simpelweg, omdat hun merk steeds consistent gebleven is.

Of consumenten nu een commercial zien op de televisie, een advertentie op internet, in de krant of een tijdschrift, ze weten al in dezelfde seconde dat het fameuze gele logo en de grote M zien dat het gaat om een advertentie van McDonald’s. Doorheen de jaren is het logo van McDonalds misschien wat ge-updated en moderner gemaakt om aan maar de heldere gele kleur werd bewust nooit veranderd.

Het kan misschien erg verleidelijk zijn om af en toe je logo te gaan veranderen, en een update op tijd en stond kan nuttig zijn, maar de consument zal je merk niet meer gaan herkennen wanneer je voortdurend je logo gaat aanpassen. Doe dit dus zeker niet te vaak!

Kleuren kunnen doen kopen

Kleur is een van de belangrijkste manieren om in advertenties consumenten te kunnen beïnvloeden. Maar het gaat verder dan gewoon maar de primaire kleuren. Zelfs bepaalde verschillen in kleurschakeringen kunnen ook leiden tot verschillende emoties bij mensen.

Zo zal je bijvoorbeeld wanneer je in de koffiebranche zit door warmere kleuren en tinten te gebruiken de mensen weten te behagen. Uiteraard wil je dat je klanten relaxed zijn omdat ze op die manier ook wellicht wat langer zullen blijven en hopelijk ook meer willen kopen. Speelgoedwinkels schilderen niet voor niets een muren in heldere kleuren om zo de kinderen te stimuleren en om opwinding te creëren.

Gezondheids- en schoonheidssalons maken wat graag gebruik van blauw en groen in hun kleurschema’s omdat ze weten dat deze kleuren een kalmerende werking hebben en een grote aantrekkingskracht uitoefenen op mensen die op zoek zijn naar een gezonde levensstijl.

Wanneer je een advertentiecampagne lanceert of drukwerk wilt (laten) maken, mag je zeker niet de fout begaan om niet te denken aan de kleurentheorieën.

No comments

You must be logged in to post a comment.